2.11.2012

LONG LIVE McQUEEN

When Isabella Blow, in 1992, discovered the graduation collection (named “Jack the Ripper”) of an unknown designer, she probably already knew Lee Alexander McQueen was a genius. A kind of genius that only comes around once in a generation.
In 1994, after several years of work with Romeo Gigli, he launched his eponymous fashion label.
When, in 1996, he was appointed to head designer replacing John Galliano and he designed his first collection for Givenchy, Karl Lagerfeld suggested that McQueen was closer in spirit to shock artist Damien Hirst than Hubert de Givenchy. Though McQueen was not just a great artisan with a wide knowledge of bespoke British tailoring, but also an extraordinary designer and a real artist.
The Fashion Bad Boy was often accused of misogyny or attacked for producing unwearable fashions and unorthodox runway shows. But McQueen was not a book you can judge by its cover: he was able to read the darkest part of human nature, the deepest recesses of soul and to translate them in romantic but aggressive, exceptional and cutting-edge garments.
In 1998 he became Dazed&Confused director and he shocked the whole world publishing an editorial made with the collaboration of Nick Knight and featuring disable models, such as the athlete Aimee Mullens.
In December 2000 the Gucci Group acquired 51% of Alexander McQueen fashion label and soon he opened flagship boutiques in NY, London and Milan. He was named British Designer of the Year four times: in 1996, 1997, 2001 and 2003. Again in 2003 he was honoured as Most Excellent Commander of The British Empire of Fashion CBE by her Majesty the Queen.
McQueen remanipulated the macabre into a thing of true exquisite beauty. He kept his art pieces transcending any trend all through his career. He pushed the boundary between runway shows and installation art surrounding his presentations with near pyrotechnic-level of theatrics. He became one of the world most influential designers.
He died two years ago. But he will always be in our hearts.
LONG LIVE McQUEEN.

Virna

Lee Alexander McQueen (1969 - 2010)

Traduzione:

Quando Isabella Blow, nel 1992, scoprì la collezione di diploma, chiamata “Jack lo Squartatore” di un ancora sconosciuto designer, probabilmente aveva già capito che Lee Alexander McQueen era un genio. Uno di quei geni che si manifestano solo un volta in un’intera generazione.
Nel 1994, Alexander McQueen, dopo aver lavorato diversi anni per Romeo Gigli, lanciò la sua linea.
Quando poi, nel 1996, disegnò la prima collezione per Givenchy, dopo essere stato nominato a sorpresa direttore creativo della linea di alta moda della Maison al posto di John Galliano, Karl Lagerfeld lo liquidò suggerendo che il suo intento fosse più affine a quello di Damien Hirst piuttosto che a quello di Hubert de Givenchy: voleva solo shockare. Tuttavia McQueen non era solo uno strepitoso artigiano con una grandiosa conoscenza delle tecniche sartoriali inglesi, ma anche uno straordinario designer e un vero artista.
Il Cattivo Ragazzo della Moda fu spesso accusato di misoginia o attaccato per i suoi abiti importabili e per i suoi show poco ortodossi. Ma nel caso di McQueen l’abito non fa il monaco: era in grado di leggere la parte più oscura della natura umana e i più profondi recessi dell’anima per poi tradurli in capi eccezionali e all’avanguardia, romantici ma aggressivi.
Nel 1998 divenne direttore della rivista Dazed&Confused e, insieme al fotografo Nick Knight, pubblicò un provocativo editoriale in cui comparivano modelle disabili, come l’atleta Aimee Mullens, che shockò il mondo.
A Dicembre del 2000 il gruppo Gucci ha acquisito il 51% del marchio “Alexander McQueen” permettendogli così di aprire in breve tempo flagship store a New York, Londra e Milano. McQueen fu nominato British Designer of the Year quattro volte: nel 1996, nel 1997, nel 2001 e nel 2003. Anno in cui fu anche nominato Most Exellent Commander of the British Empire of Fashion CBE da sua maestà la Regina.
McQueen era in grado di trasformare l’essenza del macabro in un ideale di bellezza squisitamente puro. Per tutta la sua carriera, ha fatto sì che le sue creazioni trascendessero ogni tendenza e rimanessero eterne (ed eternamente belle). Ha spinto oltre i limiti la differenza tra semplice sfilata ed esposizione artistica circondando le sue presentazioni con elementi di una teatralità sconvolgente. Era – ed è tuttora – uno dei designer più influenti al mondo.
Si è suicidato due anni fa. Ma rimarrà per sempre nei nostri cuori.
LUNGA VITA A McQUEEN.

Virna

Givenchy by Alexander McQueen


Alexander McQueen Fall 1998

Fall 1998.


The dress worn by model Shalom Harlow while two flanking robots pelt it with paint.

Alexander McQueen SS 2001 (with references to HItchcock's 1963 film, The Birds).

On the left Carla Bruni wearing a traditional evening gown from Givenchy Haute Couture Fall 1997 by A. McQueen.
On the right McQueen's Fall 2001 gold-painted fox skeleton-fur.

Aimee Mullins by Nick Knight for Dazed&Confused, Access-able, September 1998.

McQueen's creation at the American Express Black Show of 2004.


Medusa. One of McQueen's favourite dresses.

Alexander McQueen SS 2007.

Detail of another manifestation of the bird from SS 2008.

Eccentric butterflies hat from SS 2008 (a tribute to Isabella Blow).

Fall 2008. The sultry ruby Maharaja dress and slippers.

Fall 2009. He manipulated shattered bits of glass, discarded mechanical parts, quasi-melted hubcapes, Escher's works of art, stripes, houndstooth prints and enormous black-painted lips into another work of art, born from his own genius.

Fall 2009.

Fall 2009. Aesthetic contradictions were another key to McQueen's art.

Plato's Atlantis. SS 2010.

From left to right: Armadillo shoes, Sea Creature Shoes, Armadillo Shoes. AKA shoelovers wildest dreams!

Autumn/Winter 2010. McQueen's last collection.

Nessun commento:

Posta un commento